
Az egzisztenciális válságban kornyadozó Tim (Franco) és a feltörekvő tanárnő Millie (Alison Brie) a világ zajától távol, vidéken vesznek házat, remélve, hogy ezzel előre lendítik kapcsolatukat, s megalapozzák közös jövőjüket, de ahogy a környék vonzásába kerülnek, furcsa, már-már megmagyarázhatatlan események történnek velük, amelyek központjába egy a közeli erdős részen található hasadás áll. Egy csehül sikerült kirándulás után kénytelenek a föld alatti repedésben tölteni az éjszakát, ez az élmény pedig örök stigmát tesz rájuk.
A Franco-testvérek közül James már az 1990-es évek végén feltartóztathatatlan népszerűségre tett szert, 2011-ben még Oscar-díjra is jelölték. A magánéleti botrányai azonban letörték a szárnyait, romokban a karrierje, senki sem tervez vele az álomgyárban. Franco öccse, Dave csak a 2000-es évek óta színészkedik, de az utóbbi évtizedben kezdi megközelíteni bátyja sikereit ("Now You See Me" - 2013; "Neighbors" - 2014; "Love Lies Bleeding" - 2024), s az sem utolsó szempont, hogy nem problematikus a viselkedése.
Az Emmy-jelölt színész debütáló rendezése a "The Rental" (2020) c. horror film volt, amiben többek között saját feleségét (Alison Brie) rendezte, s amely film szerény véleményem szerint tökéletes elsőfilmes rendezésnek bizonyult. Franco második filmjét a "Somebody I Used to Know" (2023) már közösen írták Brie-vel és kollaborációjuk tetőzéseként megszületett a "Together", amelyben nem csak producerként, de a főszerepekben is a házaspár tűnik fel.
Nem túlzás azt állítani, hogy eddigi sikerei ellenére, Dave Franco egyelőre nem reflexszerű választás komolyabb drámai szerepek eljátszására Hollywoodban. Ennek lehet, hogy nincs konkrét oka, de az is elképzelhető, hogy annak a nepo-babának, aki nem ugrik ki annyira első szerepeivel, mint más művészek (Jane Fonda, Laura Dern, Jamie Lee Curtis), egy kicsit rögösebb útja van a bizniszben.
Franco szerepe szerint egy elvont művészt alakít, aki szülei halálát gyászolja, s talán még nem kész arra, hogy örökre elköteleződjön élettársa mellett. Az új élethelyzet új akadályokat gördít a férfi elé, amit Dave Franco hitelesen ábrázol a színen; az éles ellentét a két főszereplő között - Brie pozitív talpraesettsége és Franco érzékenysége - karakterdinamikai szempontból mindenképpen valósághű párkapcsolati modellt példáz. Az alkotás második felében fordul a kocka: a természetfeletti erők és a misztikum megjelenésével Franco válik dominánssá, arcán kiül a terror, Brie itt már csak asszisztál Francónak, aki a paranoia démonjait előhívva, személyes útra indul el, majd jut el arra a konzekvenciára, amiben nem csak saját érzéseinek ad helyet, hanem felfigyel partnerére is.
A görög Platón tézisét előcsalogató testhorror, legfőképpen Franco és Brie szimbiózisáról mutat zsánerképet; a film egészét a szereplők közötti kapcsolatdinamika és a felszínre törő érzés cunami alkotja, minimális szó esik a szektáról, az androgün emberről vagy a jelenség elterjedésének okáról. Utóbbi szorosan a hasadékhoz köthető, de logikus magyarázat nem születik, nem tudjuk, mi rejlik a sötétben, amitől beindul az eggyé-válás testi folyamata. Michael Shanks rendező-forgatókönyvíró tisztában van azzal, hogy az aduász, ami előre viszi és életben tartja a narratívát, nem más, mint két főszereplője, akik cseppet sem riadnak meg a kihívás teli feladattól és realisztikusan festik fel egy párkapcsolat buktatóit. ★★★★☆
A Franco-testvérek közül James már az 1990-es évek végén feltartóztathatatlan népszerűségre tett szert, 2011-ben még Oscar-díjra is jelölték. A magánéleti botrányai azonban letörték a szárnyait, romokban a karrierje, senki sem tervez vele az álomgyárban. Franco öccse, Dave csak a 2000-es évek óta színészkedik, de az utóbbi évtizedben kezdi megközelíteni bátyja sikereit ("Now You See Me" - 2013; "Neighbors" - 2014; "Love Lies Bleeding" - 2024), s az sem utolsó szempont, hogy nem problematikus a viselkedése.
Az Emmy-jelölt színész debütáló rendezése a "The Rental" (2020) c. horror film volt, amiben többek között saját feleségét (Alison Brie) rendezte, s amely film szerény véleményem szerint tökéletes elsőfilmes rendezésnek bizonyult. Franco második filmjét a "Somebody I Used to Know" (2023) már közösen írták Brie-vel és kollaborációjuk tetőzéseként megszületett a "Together", amelyben nem csak producerként, de a főszerepekben is a házaspár tűnik fel.
Nem túlzás azt állítani, hogy eddigi sikerei ellenére, Dave Franco egyelőre nem reflexszerű választás komolyabb drámai szerepek eljátszására Hollywoodban. Ennek lehet, hogy nincs konkrét oka, de az is elképzelhető, hogy annak a nepo-babának, aki nem ugrik ki annyira első szerepeivel, mint más művészek (Jane Fonda, Laura Dern, Jamie Lee Curtis), egy kicsit rögösebb útja van a bizniszben.
Franco szerepe szerint egy elvont művészt alakít, aki szülei halálát gyászolja, s talán még nem kész arra, hogy örökre elköteleződjön élettársa mellett. Az új élethelyzet új akadályokat gördít a férfi elé, amit Dave Franco hitelesen ábrázol a színen; az éles ellentét a két főszereplő között - Brie pozitív talpraesettsége és Franco érzékenysége - karakterdinamikai szempontból mindenképpen valósághű párkapcsolati modellt példáz. Az alkotás második felében fordul a kocka: a természetfeletti erők és a misztikum megjelenésével Franco válik dominánssá, arcán kiül a terror, Brie itt már csak asszisztál Francónak, aki a paranoia démonjait előhívva, személyes útra indul el, majd jut el arra a konzekvenciára, amiben nem csak saját érzéseinek ad helyet, hanem felfigyel partnerére is.
A görög Platón tézisét előcsalogató testhorror, legfőképpen Franco és Brie szimbiózisáról mutat zsánerképet; a film egészét a szereplők közötti kapcsolatdinamika és a felszínre törő érzés cunami alkotja, minimális szó esik a szektáról, az androgün emberről vagy a jelenség elterjedésének okáról. Utóbbi szorosan a hasadékhoz köthető, de logikus magyarázat nem születik, nem tudjuk, mi rejlik a sötétben, amitől beindul az eggyé-válás testi folyamata. Michael Shanks rendező-forgatókönyvíró tisztában van azzal, hogy az aduász, ami előre viszi és életben tartja a narratívát, nem más, mint két főszereplője, akik cseppet sem riadnak meg a kihívás teli feladattól és realisztikusan festik fel egy párkapcsolat buktatóit. ★★★★☆
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése