2021. szeptember 5., vasárnap

Thelma Ritter | "Rear Window" (1954)

L. B. 'Jeff' Jefferies (James Stewart) egy sérülés okán tolószékbe kerül és hónapokig a saját garzonjában ragad. Az unatkozó férfi naphosszat mered ki az ablakon és szomszédjait kémleli. A már-már megszállott viselkedés végül értelmet nyer, amikor Jefferies az egyik szemközti szomszéd, Lars Thorwald (Raymond Burr) fura ügyködésére lesz figyelmes, ráadásul az addig ágyhoz kötött Mrs. Anna Thorwald-nak is nyoma veszik. Jefferies barátnője (Grace Kelly) és a bejáratos nővér (Thelma Ritter) segítségét felhasználva kezd el nyomozni, hogy bebizonyítsa: Mr. Thorwald meggyilkolta a feleségét. 
A hatszoros Oscar-jelölt Thelma Ritter Stella szerepében a balesetbiztosító által Jefferies mellé kirendelt nővért alakítja, aki a gipszben lévő férfiről gondoskodik. Stella szókimondó, s nem fél Jefferies-t sem megdorgálni. Megtudjuk, hogy a nő férjnél van és szikla szilárd elképzeléssel bír a házasságról: ő bíztatja gondozottját arra, hogy ne habozzon a Kelly által életre keltett Lisával frigyre lépni.
Stella talán a legabszurdabb szereplője az alkotásnak: mit keres ő az akcióban, miért folyik bele a veszélyes szimatolásba? A válasz nagyon egyszerű: az 1940-es évektől kezdve Thelma Ritter kiharcolta magának Hollywoodban, hogy komolyan vegyék a rendezők és megbízzanak a képességeiben, így nem meglepő, hogy Alfred Hitchcock is így tett. Nem sokan tudják, de Stella figurája nem szerepel az eredeti sztoriban ("It Had to Be Murder" - Cornell Woolrich), így Thelmának a már létező karakterekhez kellett igazítania a szerepét, amihez kreativitás és rugalmasság kellett a színésznő részéről. Igaz, hogy sok mélysége nincs a karakternek, de Ritter üde jelenség, rövid feltűnései mindenképpen mozgékonyságot adnak a történetnek. 
A film egyetlen tenyérbemászó része a Stewart és Grace Kelly közötti klisés enyelgés, a felesleges romantikázás, ami elvesz a film hangulatából, és a titokzatos szomszéd hamiskodása helyett az elkényeztetett Lisa Carol Fremont nyomulását kapja lencsevégre. Amikor a thriller előrehaladása végre megkívánja, hogy háttérbe szoruljon a románc, beteljesül Hitchcock remekművének célja is. ★★★★☆

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése