2023. február 26., vasárnap

Cate Blanchett | "Tár" (2022)

Lydia Tár (Blanchett) sikeres karmester és zeneszerző, aki legújabb mesterművének bemutatóján dolgozik. A munkaorientált és tehetséges nő bár szakmája egyik legjobbja, megosztó személyiség és könnyen meggyűlik a baja a liberális közegben. Amikor volt pártfogoltja és szerelmi kalandja öngyilkosságot követ el, számot kell adnia bensőséges kapcsolatairól és hatalmi pozíciójában elkövetett visszaéléseiről, amelyek miatt nem csak a közönség vagy a sajtó, de a szakma is elfordul a művésztől.
A film cselekménye az első képkockákon a didaktikus történetmesélést részesíti előnyben, miután azonban Lydia Tár privát alkotóterének és életútjának is tanúi lehetünk, az intim hangvétel meggyőzi a nézőt a film értékéről. Tár karaktere kettős: régimódi, konzervatív gondolkodású (a művészt munkája, nem személyes élete alapján kell megítélni – kérdés, hol a határ?), ellenben élvezi a nőiességét, szexualitását és tehetségét felemlegető propagációt, azt, hogy művészi pályafutása a jelenlegi társadalmi kultúra és szociális norma segítségével emelkedik feljebb és feljebb (később az ún. "cancel-culture" próbálja tönkre tenni). Természetesen a felszínen igyekszik leplezni, hogy lenyűgözi a figyelem, megtudjuk, hogy "szuveníreket" gyűjt (a munkásságáról szóló cikkeket). Lydia nárcisztikus, akinek talán egyetlen őszinte kötődése a zenéhez van. 
A kétszeres Oscar-díjas Cate Blanchett elkötelezettsége a szerephez és lojalitása a főszereplő figurához megkérdőjelezhetetlen. Nemcsak az lenyűgöző, hogy idegen nyelveken szólal meg az alkotásban, hanem, hogy
egész lénye Lydia Tárrá formálódik. Blanchett százszázalékosan elhagyja azokat a technikai túlzásokat és a modoros hanglejtést, amit több szerepében is látunk tőle (pl: a 2021-es "Nightmare Alley" című filmben). Nem törekszik arra, hogy „színésznős” legyen. Ehelyett meggyőzően játssza el Tárt, aki meglehetősen zűrös erkölcsökkel rendelkezik, mégis esendő ember. A veterán színésznő Todd Field rendezővel karöltve egy bonyolult, sokdimenziós embert, egy "mindent túlélő krokodilt" alkot a színen.
A "Tár" című filmben egy ellentmondásos egyéniség bukását láthatjuk, aki minden bizonnyal visszaélt tehetsége adta tekintélyével. A hatszoros Oscar-jelölt Todd Field nem akarja megmenteni Tárt, nem kívánja újjáéleszteni a hamvaiból. Field egy antihőst, egy élő-lélegző ellentmondást kreál, és remek filmet épít köré. ★★★★

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése