2021. október 11., hétfő

Diane Keaton | "Something's Gotta Give" (2003)

Erica Barry (Keaton) és Harry Sanborn (Jack Nicholson) véletlen folytán találkoznak, amikor Erica lánya (Amanda Peet) elhívja Harry-t a család tengerparti nyaralójába, hogy kettesben töltsék a hétvégét. Ericának első pillanattól unszimpatikus a férfi; leginkább talán az zavarja, hogy Harry-t jobban érdekli egy hamvas fiatal lány, mint sem keresne korban hozzá illőt. A borsos hangulatban eltöltött közös vacsora után Harry mellkasi fájdalomra panaszkodik és kórházba kerül. Bár a nőcsábász állapota stabilizálóik, az orvos azt javasolja, hogy ne utazzon pár hétig, így a férfi Erica nyakán ragad.
Manapság is ritkán látunk idősebb színésznőkkel készült romantikus vígjátékokat, de a 2003-as "Minden végzet nehéz" című alkotásban még formabontóbbnak tűnik Diane Keaton szerepe. Erica független és sikeres, akit nem a férfiak vagy saját szexualitása határoz meg. A középkorú nő akkor és úgy engedi át magát az érzésnek, amikor és ahogy ő szeretné: ebből látszik, hogy nem frigid, hanem megfontolt, s ha kell, kalandvágyó is. A kiforrottság azonban aligha egyenlő stagnáló magaviselettel. Erica ugyanúgy beengedi a változást az életébe, akár egy fiatal, sőt, bizonyítja, hogy ötven felett is megfosztható az egyén a gátlásaitól. A garbó, mint a mindent eltakaró ruhadarab szimbóluma végig kíséri a sztorit, abban a pillanatban, mikor ez lekerül a színésznőről, megtörténik az áttörés, a rejtőzködő bábból szabadszárnyú pillangó kel ki. 
Lánya aggastyán udvarlójába szeret bele a filmben, előtte pedig egy harmincas éveiben járó orvossal (Keanu Reeves) kacérkodik - az ég világon senki sem firtatja a miérteket, a szemlélő teljesen természetesnek veszi Erica kíváncsiságát a történetben. Erica szexi, vonzó és szenvedélyes - az Oscar-díjas Diane Keaton totálisan érvényt szerez a jó értelemben vett érett, gondolkodó, érző, ugyanakkor kívánatos, szeretetreméltó női alaknak.
A 2004-es Oscar-díjátadó előtt azt rebesgették (CNN vagy EW), hogy Keaton váratlanul megragadó alakítása megszorongathatja Charlie Theron-t a rangos díjért, ám az Aileen Wuornos sorozatgyilkosnőt megelevenítő dél-afrikai színésznő minden létező Oscar-csalit kipipált a filmjében, így az Akadémia által kevésbé értékelt filmes műfajban játszó Keaton-t könnyen utasította maga mögé a finisben. Ettől függetlenül nagy dolog, hogy a veterán művész idáig eljutott. ★★★★★

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése