
Réti Ákos (Jászberényi) egyszerű munkás ember, akinek egyetlen bűne, hogy könnyen manipulálható. Amikor a rendőrség nyomás alatt meggyőzi, hogy vallja magát bűnösnek a martfűi cipőgyár hölgy dolgozója ellen elkövetett gyilkosságban, az összezavarodott Ákos eleget tesz a kérésnek. A rácsok között sincs nyugalma: különbözőféle atrocitások érik börtöntársaitól, ráadásul nem hagyja nyugodni a tudat, hogy hibát követett el a beismerő vallomással.
Jászberényinek jutnak azok a színészi jelenetek, amelyekben lehet kiabálni, őrjöngeni, tajtékzani. Mégsem tűnik túlkapásnak a szabadúszó művész reakciója a színen. Csak egy tőrbe csalt férfi kétségbeesett segélykérésének. Réti a kommunista diktatúra igazságszolgáltatásának és korrupt, személyi jogokat sértő bűnfelderítésének áldozata, akit cserben hagyott az igazságszolgáltatás. Hisz egy beismerő vallomás nem lehet egyenlő a bűnös ítélettel, ki kell vizsgálni minden részletet, konkrét bizonyítékokat keresni és eloszlatni mindennemű kételyt a nyomozás során. A kommunizmust persze nem érdekelték az emberi jogok, az individuum ártatlansága. Tízéves raboskodás után, Réti (tényleges nevén Kirják János) rokkantnyugdíjas lett, a börtönélet örökre rányomta a bélyegét. Később agyvérzésben hunyt el.
Jászberényi mellett továbbá Hajduk Károly mutat valamit a filmben, ám a forgatókönyv túlságosan sztori-centrikus, nem érdekli a szereplőgárdája, így Réti Ákos karakterét sem domborítja ki. Ehelyett meghagyja mezei, esendő, félreértett áldozatnak, amit a művész bár hitelesen előad, mégsem születik meg a varázslat.
Jászberényi mellett továbbá Hajduk Károly mutat valamit a filmben, ám a forgatókönyv túlságosan sztori-centrikus, nem érdekli a szereplőgárdája, így Réti Ákos karakterét sem domborítja ki. Ehelyett meghagyja mezei, esendő, félreértett áldozatnak, amit a művész bár hitelesen előad, mégsem születik meg a varázslat.
Bár az alkotásban észrevehetők apróbb hibák (monotonság, felszínes karakterek, néhol még rossz színészi játék is), "A martfűi rém" mindenképpen olyan filmtermése a megújuló magyar filmiparnak, amire büszkék lehetünk. Sopsits Árpád rendező kellő realisztikussággal és explicit tartalommal meséli el a martfűi gyilkosságokat, s az a direktség, tudatos sokkolni vágyás, amit Sopsits képvisel a megvalósításban, sosem nő a fejére, nem teszi a filmes élményt számítóvá és manipulatívvá. ★★★☆☆
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése